o., document waarin alle planningsbeslissingen die ten grondslag liggen aan de te nemen onderwijsactiviteiten in een bepaalde school zijn vastgelegd.
© Het in de wet op het basisonderwijs verlangde schoolwerkplan is in de plaats gekomen van het vroegere leerplan en is veel meer omvattend. Het behoort een beeld te geven van wat de school nastreeft en hoe ze dat doet; welke voorzieningen daarvoor bestaan en hoe de school met het oog daarop is georganiseerd. Het omvat dus o.a. de leeren vormingsdoelen; de leerstofkeuze, met redenen omkleed; de onderwijswerkvormen; de voorzieningen voor leerlingen die moeilijkheden ondervinden; de regeling van het onderwijsleerproces; de wijze van nagaan of de doeleinden wel worden bereikt; de beoordeling van en rapportage over de leerlingen; schooltijden en vakanties. Voordelen ervan zijn: ouders, leraren, inspecteurs, hulpdiensten en besturen kunnen een duidelijk beeld van de school krijgen; er ligt een prikkel in om zich regelmatig te bezinnen op wat men eigenlijk doet en bereikt. Een geleidelijk en voortdurende vernieuwing wordt daardoor bevorderd.