Chari-barometer - graadmeter van de populairste liefdadigheidsinstellingen; overzicht van de giften van Nederlanders aan charitatieve instellingen (Unicef, kankerbestrijding, Artsen zonder Grenzen enz.). → chari-markt.
‘Nu nog wordt 75 cent van elke gulden aan het goede doel besteed, maar we moeten niet schrikken als dat over een jaar of tien gedaald is tot een kwartje,’ zegt Jan Lasker van het marktonderzoeksbureau Mediad, dat de gevreesde jaarlijkse ‘chari-barometer’ publiceert, waarin naamsbekendheid en populariteit van de fondsenwervers worden blootgelegd. HP/De Tijd, 13-12-93
In tegenstelling tot het Rode Kruis heeft Artsen zonder Grenzen zich nooit vies betoond van publiciteit. En dat heeft hun geen windeieren gelegd.
Op de zogeheten ‘chari-barometer’, waarmee jaarlijks de bekendheid en waardering van hulporganisaties wordt gemeten, scoren zij onveranderlijk goed. HP/De Tijd, 29-11-96
Op de zogeheten chari-barometer, dat het imago en de bekendheid van liefdadigheidsoperaties meet, voert Natuurmonumenten fier de lijst van natuur- en milieuorganisaties aan, ruim vóór Greenpeace (700.000). HP/De Tijd, 31-01-97