Begrippenlijst Groepen in focus

Felix Hentenaar, Marloes Kooter, Paul Ketelaar (2011)

Gepubliceerd op 04-01-2017

Tweevragenmodel

betekenis & definitie

Het is belangrijk dat de moderator geen genoegen neemt met eerste reacties, maar op zoek gaat naar achterliggende betekenissen of overwegingen/redenen. Hij maakt hiervoor gebruik van follow-upvragen of doorvraagtechnieken.

Goed kunnen doorvragen is van belang om goede informatie te verkrijgen van de deelnemers, zonder hen in het defensief te duwen of een specifiek antwoord te suggereren. Het tweevragenmodel ziet er als volgt uit: (1) Moderator: Wat vind je van deze advertentie? Deelnemer: Ja, die spreekt me wel aan. (2) Moderator: En waarom spreekt deze je aan? Deelnemer: Ik vind deze advertentie leuker dan die andere. De moderator dient nu te beseffen dat er iets in de advertentie zit dat het voor de deelnemer leuker maakt, maar wat? Jammer genoeg vraagt de moderator hier niet op door met een derde vraag.

< >