NSS Target Monitor verwijst naar een - in beginsel periodiek te verrichten - door NSS Marktonderzoek BV in Den Haag ontwikkeld meetin¬strument om in het belang van de evaluatie van reclamecampagnes de merkpositie via een hiërarchisch model in kaart te brengen. Het betreft het onderzoek naar de ‘consumer franchise’ van merken, dat is de structuur van de spontane bekendheid op diverse niveaus.
De mate waarin merken in die niveaus zijn doorgedrongen noemt NSS de exploitatie van de consumer franchise. Het nut daarvan is (naar wordt aangenomen) het verband tussen marktaandelen en de franchise-structuur. De belangrijkste gemeten reclame-effecten zijn (puur psychologisch):
- de merkbekendheid;
- de merkacceptatie (evoked set, repertoire);
- de merkvoorkeur, waarbinnen nog het hoogste niveau van ‘unie¬ke voorkeur’ (door anderen ook wel merkinsistentie genoemd) is te onderscheiden.
De monitor brengt de breinpositie van een merk ten opzichte van zijn concurrenten gedetailleerd in beeld. Deze onderzoekmethode is speciaal ontwikkeld voor gevestigde merken van snellopende consumptiegoederen met lage betrokkenheid bij de keuze. De NSS stelt dat promotions de exploitatie van de franchise kunnen verbe¬teren, omdat de totale franchise c.q. franchise-structuur speciaal door thematische reclame wordt gediend.