Lexicon Beeldende Kunstenaars

Pieter Scheen (1980)

Gepubliceerd op 29-01-2021

Jongkind

betekenis & definitie

Johan Barthold; geb. Lattrop (Ov.) 3 juni 1819, overl.

Côte St-André bij Grenoble 9 februari 1891. Woonde en werkte te Vlaardingen, Den Haag tot 1845, Parijs tot 1855 (bezocht samen met Isabey en Boudin de Franse kusten), Rotterdam, later Klaaswaal tot 1860 (tijdelijk Parijs 1857), Parijs tot 1870 (met ’s zomers bezoeken aan Le Havre 1862, Honfleur 1863,1864 en 1865 en Nederland), Nevers tot 1873, La Pupetière tot 1877 (tijdelijk Genève 1875), daarna te Côte St-André. Leerling atelier Steffens, van de Akademie v. B.K. in Den Haag (1843-1845) olv. A. Schelfhout, studeerde te Parijs op de ateliers van L.

G. E. Isabey en later (1846-1847) van F. E. Picot. Schilderde, aquarelleerde, etste en lithografeerde in impressionistische trant (werd de voorloper van het Franse impressionisme genoemd) landschappen, stads- en havengezichten (meermalen Hollandse steden, als Delft, Dordrecht en Rotterdam, bij maanlicht). Signeerde vnl.: JongKind + jaartal.Tentoonstellingen Amsterdam 1844 en 1856, Den Haag 1845 en 1853 Antwerpen 1854, Rotterdam in 1856 enz.: landschap; riviergezicht; havengezicht; zomerlandschap; maanlicht; Parijse stadsgezichten; Hollands havengezicht bij maneschijn; enz.

AMSTERDAM -Rijksmuseum: molens bij Rotterdam (1857); Overschie bij maneschijn (1871); huizen aan een vaart bij Crooswijk (1874); Rotterdam bij maneschijn (1881); landschap bij Nevers (aquarel). -Rijksprentenkabinet: tekeningen, w.o. een havengezicht; landschapstudie (aquarel, 1843). -Stedelijk Museum: de haven van Rotterdam (1856); maneschijn; huis te Nevers; Rotterdam bij maneschijn; de Seine te Rouaan (1852); een boot een haven binnenzeilend (1861); pannenbakkerij (aquarel). DORDRECHT -Dordrechts Museum: twee etsen, tw. gezicht op de haven van Antwerpen bij maneschijn; gezicht op de haven van Honfleur. ENSCHEDE -Rijksmuseum Twenthe: rotskust bij Sainte Adresse; jaagpad aan de Trekvliet bij Den Haag; maannacht bij Overschie. -Stichting Edwina van Heek: zomerlandschap met kasteel aan het water; stellingmolen aan vaart en hooiwagen. GRONINGEN -Groninger Museum: landschap bij avond; bij Overschie; ruiter en figuur in landschap. Aquarellen: St Tarige le Châtel; l’Isere; twee landschappen (alle collectie Veendorp); grafisch werk. DEN HAAG -Haags Gemeentemuseum: de vaart naar Delft (1844); wintergezicht (1846); strand aan de Normandische kust (ca 1850); straatje in Landerneau (1857); gezicht te Antwerpen (1873); haven te Dordrecht bij maanlicht; kasteel Miheung (1878); afbraak (1868); Le Daupniné (1883); de haven van Honfleur (1876); aquarellen en tekeningen (landschappen, havengezichten enz.), HEINO -Stichting Hannema-De Stuers: klein riviergezicht; landschap met bomen, LEIDEN -Stedelijk Museum De Lakenhal : riviergezicht bij maanlicht, oss -Jan Cunenmuseum : haven te Rotterdam (1868).

OTTERLO -Rijksmuseum Kröller-Müller: tuinhek (1845); winter (1845); brugje (1845) ; zonsondergang bij Saint Valéry-en-Caux ; gezicht op de haven van Rotterdam (1856); schuit op het strand (1861); haven tegen de avond; zes tekeningen en aquarellen, t.w. twee studies van vissersboten voor de kust; landschap bij Grenoble; Hollands riviergezicht met tweemaster; la Côte St André; landweg. ROTTERDAM -Museum Boymans-van Beuningen: gezicht op Overschie bij maanlicht ; gezicht op Montmartre ; la Ciotat ; zonsopgang bij Overschie; Seinekade (tekening).UTRECHT -Collectie van Baaren: maannacht; haven van Honfleur bij laag water; maanlicht.


Tentoonstellingen Pulchri Studio Den Haag en Rijksmuseum Amsterdam (cat. maart-april 1930); Haags Gemeentemuseum (cat. 3/7-3/9/1949); Institut Néerlandais Parijs (cat. aquarellen 30/1-14/3/1971); Rijksmuseum Twenthe Enschede (cat.

< >