verkoop aan consumenten.
verkoop aan consumenten; het verkopen van een product of producten aan particuliere consumenten, vooral in tegenstelling tot de zakelijke markt; ook: getal, percentage dat aangeeft hoe hoog de verkoop aan consumenten is; consumentenverkoopcijfer.
Voorbeelden:
De particuliere huizenmarkt vertoonde meer activiteit en hier en daar liet het commerciële onroerend goed ook een verbetering zien. Consumentenprijzen waren constant, maar prijsstijgingen waren er wel voor bouwmaterialen en halffabrikaten. De consumentenverkoop was duidelijk hoger in de meeste districten. Sterke vraag was er naar auto's waardoor bij veel dealers zelfs lange levertijden ontstaan.
NRC, 1993
Het persoonlijk inkomen groeide 97,1 miljard dollar in het vierde kwartaal, bijna 60 miljard dollar meer dan in de drie maanden daarvoor. De sterk gestegen consumentenverkopen wijzen erop dat de consument zijn nieuw verdiende geld meteen uitgaf, ook al omdat de spaartegoeden een geringe groei vertonen.
NRC, 1994
De consumentenverkopen in het derde kwartaal bedroegen 4,3 procent.
NRC, 1995
De Brugse ondernemers willen duidelijk dat de geplande headquarterzone Chartreuse - nabij het kruispunt van de E40 en E403 in Sint-Michiels - kwalitatief zo hoogstaand mogelijk wordt ingevuld. Dit wil zeggen met zakelijke dienstverlening en hoofdkwartieren van grote bedrijven, en zeker geen productie, consumentenverkoop, distributie of transport.
http://www.kvkwvl.voka.be/ned/05_organisatie/pers/PersDetail.asp?PersID=33, 2003
De sleutel naar succes ligt bij de e-commerce brokers, die een meer actieve rol in de consumentenverkoop kunnen spelen.
http://www.marketingweb.nl/cgi-bin/nieuws/archives.cgi?category=1=3.12.01-4.13.01, 2001
De enigszins lagere consumentenverkopen plaatsen economen voor het vraagstuk wat het eerste kwartaal van dit jaar zal opleveren.
NRC, 1995
"De bbp-groei is geen verrassing maar de consumentenverkopen van 3,7 procent zijn veel lager dan verwacht", aldus Kathleen Stephansen, econoom bij investeringsbank Donaldson Lufkin Jenrette.
NRC, 1995
In de populaire muziekcultuur is het album - de CD en in een steeds minder mate de elpee - het dominante medium geworden. Singles functioneren tegenwoordig meer als promotiemiddel voor een album, dan dat ze voor de platenmaatschappijen een doel op zich vormen. Ten tweede is een single-lijst wat betreft de totstandkoming een minder betrouwbare indicator voor de verkoop omdat deze tevens op basis van airplay wordt bepaald. Een albumlijst komt tot stand op basis van alleen consumentenverkopen. Om deze redenen is de albumlijst een voor de hand liggende keuze.
http://iaspm.soundscapes.ws/, 1995