Begrippenlijst Groepen in focus

Felix Hentenaar, Marloes Kooter, Paul Ketelaar (2011)

Gepubliceerd op 04-01-2017

Drievragenmodel

betekenis & definitie

Het is belangrijk dat de moderator geen genoegen neemt met eerste reacties, maar op zoek gaat naar achterliggende betekenissen of overwegingen/redenen. Hij maakt hiervoor gebruik van follow-upvragen of doorvraagtechnieken. Goed kunnen doorvragen is van belang om goede informatie te verkrijgen van de deelnemers, zonder hen in het defensief te duwen of een specifiek antwoord te suggereren.

Het drievragenmodel ziet er als volgt uit: (1) Moderator: Wat vind je van deze advertentie? Deelnemer: Ja, die spreekt me wel aan. (2) Moderator: En waarom spreekt deze je aan? Deelnemer: Ik vind deze advertentie leuker dan die andere. (3) Moderator: Je vindt deze advertentie leuker en op welk facet van de advertentie duid je dan of welk onderdeel van de advertentie maakt deze voor jou leuker, wil je dit eens uitleggen … en waarom? Deelnemer geeft zijn mening.