IBM

IBM Research

Gepubliceerd op 02-02-2016

Watson Analytics

betekenis & definitie

IBM Watson Analytics is een online data-analysetool die kunstmatige intelligentie inzet om data-analyses en visualisaties te maken. Deze cloudtoepassing werd in het najaar van 2014 gelanceerd.

Dankzij social media delen mensen steeds vaker hun mening of ervaringen met merken en bedrijven. Voor bedrijven is het dus mogelijk om inzicht te krijgen in wat mensen over je zeggen via bijvoorbeeld Twitter (openbaar) of Facebook (betaald).

IBM Watson Analytics biedt, via een freemium model, de mogelijkheid om allerhande datasets automatisch te analyseren en visualiseren. Bijvoorbeeld het analyseren van grote hoeveelheden tweets op basis van sentiment. Watson Analytics geeft zelf aan welke dingen er opvallen in de datasets, maar er is ook de mogelijkheid om vragen te stellen in normale mensentaal waarmee analyses worden uitgevoerd.

Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de supercomputer Watson. Watson is een parallelle computer, een cluster van negentig IBM Power 750 servers, die 500 gigabyte per seconde kan verwerken, vergelijkbaar met de inhoud van 1 miljoen boeken. Watson is bekend geworden toen het enkele jaren terug in de Amerikaanse tv quiz Waagstuk (Jeopardy) zijn menselijke tegenstanders versloeg en daarmee 77.000 dollar won.