Heinz

Alles over Heinz

Gepubliceerd op 27-06-2016

57 varieties

betekenis & definitie

´57 varieties´ is de slogan waarmee de onderneming Heinz wereldwijd bekend werd. De slogan ´57 varieties´ stamt uit 1896 toen oprichter Henry John Heinz de slogan bedacht.

Henry John Heinz introduceerde de slogan ´57 varieties´ in 1896. Volgens de overleveringen, werd Heinz geïnspireerd door een reclame die hij zag van een schoenenwinkel, waarin werd aangegeven dat de winkel meer dan 21 verschillende stijlen schoenen te koop had. Heinz bedacht op basis hiervan de slogan ´57 varieties´ die zou verwijzen naar de diversiteit aan producten die werd aangeboden door de onderneming van Heinz. Het nummer 57 bleek echter geen enkele relatie te hebben met het aantal verschillende producten van Heinz, in 1892, vier jaar voordat de slogan voor het eerst werd gebruikt, had Heinz al meer dan 60 producten. Henry John Heinz zou later stellen dat het nummer redelijk willekeurig was gekozen. Vijf was zijn lievelingsnummer en zeven het lievelingsnummer van zijn vrouw.

Op de meeste producten van Heinz kon men de slogan ´57 varieties´ terug vinden. Door de gestage populariteit van het merk Heinz, mede door het vele gebruik van de slogan, werd in 1934 een kookboek op de markt gebracht met recepten met alle 57 producten van Heinz (ook al had Heinz al meer verschillende producten). De slogan ‘57 varieties’ wordt niet alleen door Heinz gebruikt, ook in diverse populaire cultuur wordt de term gebruikt. Zo noemt men in het Verenigd Koninkrijk het nummer 57 bij de bingo de ‘Heinz variety’.