Gepubliceerd op 05-05-2017

Etno-marketing

betekenis & definitie

Etno marketing benadrukt dat het voor het bedrijfsleven commercieel voordelig is om in te spelen op culturele verschillen. Zo hebben verzekeringsmaatschappijen jarenlang de allochtone markt laten liggen. Vooral de Turken in Nederland worden nu steeds meer bewerkt. De meeste kappers wisten zich tot voor kort geen raad met de haarsoorten en haarstijlen die migranten meebrachten. Ook grote bedrijven zoals de Albert Heijn en de Aldimarkt verkopen tegenwoordig steeds meer halal producten die ook door joodse klanten worden gekocht.

Drie voorbeelden van etno-marketing.

* Bijgaande Marlboro reclame leidt in de USA en in Europa tot een verhoging van de sigarettenverkoop maar in Azië juist niet. In Azië ziet men in deze reclame een eenzame, zielige, verlaten man. In Azië zitten in de reclames nu een gróep mannen gezellig rond een kampvuur te roken. Dat is een reclame die in groepsculturen wel aanslaat.

* In Koeweit werden aan de snelweg bijgaande reclameborden neergezet. Het had reclame moeten zijn voor Similac babymelkpoeder. Maar in de Arabische wereld wordt van rechts naar links gelezen en gekeken…

* Nu een Nederlands voorbeeld. Igor, een Russische immigrant aan het woord. Ik kom uit Rusland. Ik werk nu in Nederland in de visverwerkende industrie. In het verleden lukte het Nederland niet om maatjesharing naar Rusland te exporteren terwijl Nederland er de -in hun ogen- beste kwaliteit heen stuurde. Ik zag al snel wat er fout ging: Russen willen vette grote haringen eten, haringen waarvan er vier in een kilo gaan: die haringen vinden ze lekker. In Nederland eten we liever kleinere (zeven in een kilo) haringen. De haringen moeten in Rusland bovendien veel zouter zijn dan hier. Het heeft mijn bedrijf miljoenen aan export opgeleverd dat we nu de grote, extra zoute haringen naar Rusland exporteren.