Groot wielerwoordenboek

Marc de Coster (2009)

Gepubliceerd op 25-05-2017

reclamekaravaan

betekenis & definitie

Stoet van reclamewagens die voor de renners uit rijden. In 1930 geïntroduceerd in de Tour omdat extra inkomsten toen broodnodig waren. Het bedrijfsleven legde hoge bedragen op tafel voor een plaats in de karavaan (of om speciale klassementen te mogen sponsoren). Waar de karavaan aanvankelijk een pure inkomstenbron voor de organisatie was, is ze tegenwoordig ook nog een attractie op zich.

1930. Dat was het jaar waarin het fenomeen van de landenploegen werd geïntroduceerd. Het was ook het jaar waarin voor het eerst de reclamekaravaan over het parcours toerde. Van de negen producten, waarvoor de mensen na de passage van de renners naar de winkel moesten hollen, is één merk (Astra) de Tour de France trouw gebleven. In het Village Depart, het vip-dorp bij de start, wordt nog steeds Pernod gedronken. En Jean-Marie Leblanc heeft al een paar keer hardop over landenploegen gedroomd. (Trouw, 12/07/1999)