Frederieke Vermaas

STUDENT COMMERCIELE ECONOMIE AAN AVANS HOGESCHOOL

Gepubliceerd op 07-05-2019

Influencer Marketing

betekenis & definitie

Influencer marketing houdt in dat een persoon of een groep mensen met een groot aantal volgers, wordt ingezet om een specifieke doelgroep te beïnvloeden. Een influencer wordt betaal door een merk, om dit merk via social media te promoten bij zijn/haar doelgroep.

De letterlijke vertaling van influencer marketing is ‘beïnvloeders marketing’. Dit heeft altijd al bestaan in de vorm van een leider of bepaald persoon waar mensen tegenop keken en hen volgde in hun mening. Tegenwoordig is influencer marketing vooral te vinden op social media, waarbij influencers hun volgers inspireren op verschillende gebieden. Wanneer een influencer een positieve ervaring heeft met een merk dan wordt zijn/haar doelgroep beïnvloed om dit merk ook leuk te vinden.

De nadruk bij influencer marketing ligt op het grote bereik, de interacties met de doelgroep en de verbondenheid met het merk.
Een influencer kan worden ingezet om een grotere en/of nieuwe doelgroep te bereiken, om unieke ervaringen te delen en om een positieve kijk op het merk te geven. Op die manier creëert een merk op een originele en vaak effectieve manier bekendheid. Andersom kan het ook voorkomen dat wanneer een influencer een negatieve ervaring heeft met het merk, dit kan overbrengen op de doelgroep en op die manier schade aan het merk kan aanbrengen.

Een influencer maakt reclame voor een merk door middel van een video of een foto. Het kan hierbij voorkomen dat de influencer bepaalde producten opgestuurd krijgt of betaald krijgt voor het benoemen van het merk. Hierbij refereert de influencer naar dit bepaalde merk en kunnen zijn/haar volgers zien welk merk dit is.
Dit effect en het grote bereik maakt het inzetten van influencers, voor veel bedrijven waardevol.