Fons Blomhert

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 24-05-2019

Nudging

betekenis & definitie

Nudging is een psychologisch duwtje in de juiste richting. Het is een overkoepelend begrip voor verschillende technieken die worden toegepast om “de makkelijke weg” die mensen vanuit hun instinct kiezen te beïnvloeden.

Mensen zijn van nature lui en kiezen instinctief bijna altijd voor de makkelijkste weg. Door de jaren heen zijn er veel onderzoeken gedaan naar dit gedrag en het beïnvloeden hiervan. Met subtiele toevoegingen of aanpassingen kunnen grote verschillen worden gemaakt.

Een herkenbaar voorbeeld is het vliegje in een urinoir. We denken hier niet bewust over na maar we hebben altijd de neiging om op het vliegje of “doelwit” te richten. Ondanks dat we ons niet beïnvloed voelen zijn we dat wel. We hebben, naar wens van de eigenaar van het urinoir, keurig in het midden van het urinoir geplast. Dit voelt misschien als een bescheiden beïnvloeding op ons gedrag maar het resulteert wel in een afname van het aantal “misplassers” van 80%. Dit scheelt in schoonmaakkosten en de beleving die mensen hebben wanneer ze een schoon toilet bezoeken, iets wat grote gevolgen kan hebben in de algehele waardering van een gelegenheid of bedrijf.

Een ander mooi voorbeeld is een actie van een soepmerk een aantal jaar geleden. De prijs per blik werd verlaagd en het gemiddelde aantal blikken per klant was 3,3. Vervolgens werd er een bord toegevoegd waarop stond; “Maximaal 12 blikken per klant”. De toevoeging van het bord zorgde voor een zogenoemd anker in het beslissingsmoment van de consument wat leidde tot een gemiddelde van 7 blikken per klant, ruim een verdubbeling van het aantal verkochte blikken. In dit voorbeeld speelt de nudge in op de “fear of missing out”, met wil het voordeel niet mislopen.