Redactie Ensie

Fitness begrippen omschreven

Gepubliceerd op 10-03-2016

2016-03-10

Bulken

betekenis & definitie

Bulken is een methode in de fitness om spiermassa op te bouwen. Bij bulken zorg je ervoor dat je lichaam elke dag een kleine overschot aan voeding en met name calorieën binnen krijgt, terwijl je een intensieve training volgt.

Wanneer men effectief in spiermassa wilt aankomen, kan men er voor kiezen om te bulken. Hierbij legt men zich vast aan een intensief trainingsschema, terwijl men zorgt meer voedingstoffen, met name calorieën, binnen te krijgen dan de dagelijks benodigde hoeveelheid. Bij bulken is het zeer van belang een goede, zo niet perfecte, balans te vinden tussen bovenstaande activiteiten. Als men te veel traint en te weinig eet, zal men slank blijven en geen spiermassa aanmaken. Als men te weinig traint en te veel eet, zal met name het vetpercentage stijgen. Het is daarom belangrijk dat men goed berekend wat de dagelijkse calorie behoefte is. Dit verschilt nogal per persoon en per lichaamstype, sommige mensen hebben meer calorieën per dag nodig dan anderen. Bij bulken dient men ongeveer 300 tot 500 calorieën per dag meer naar binnen te krijgen dan de normale dagelijkse hoeveelheid. Daarnaast is het bij het bulken belangrijk om regelmatig te meten in hoeverre men vooruit gaat. Doet men dit niet, dan loopt men het risico dat de verhouding tussen eten en trainen niet meer in balans is.

Bij een goede balans tussen training en eten, wat essentieel is bij het bulken, zal men naar een tijdje merken dat de spiermassa toeneemt. Men zal merken dat men sterker wordt, een teken dat het bulken werkt. Hoewel de meeste mensen die bulken snel aan kracht zullen winnen, is het belangrijk niet overmoedig te worden en voldoende rust te nemen. De spieren hebben namelijk tijd nodig om te rusten en