Redactie Ensie

Fitness begrippen omschreven

Gepubliceerd op 10-03-2016

2016-03-10

Antagonistisch trainen

betekenis & definitie

Antagonistisch trainen verwijst naar het uitvoeren van bepaalde oefeningen ten behoeve van de zogenaamde antagonistische spieren. Antagonistische spieren zijn spieren die als het ware tegenover andere spieren liggen met een tegengestelde functie, de agonistische spieren

In het menselijk lichaam zitten diverse spieren en spiergroepen met tal van functies. Wanneer men gaat trainen, kan men ervoor kiezen om een specifieke groep van deze spieren te trainen. Hierbij moet men er rekening mee houden, dat het menselijk lichaam zo is opgebouwd dat bepaalde spieren als het ware tegenover elkaar liggen. Deze spiergroepen noemt men agonistische en antagonistische spieren. Bij het trainen van de biceps maakt men bijvoorbeeld vaak gebruik van gewichten. De biceps is in dit geval de spier die wordt gebruik en die meewerkt, oftewel de agonistische spier. Men noemt de triceps in dat geval de antagonistische spier, de spier die tegenover de biceps ligt en als het ware meewerkt wanneer de biceps juist wordt aangespannen. Een ander voorbeeld van agonistische en antagonistische spieren, zijn de buik- en rugspieren.

De meeste oefeningen zijn gericht op de agonistische spieren. Voor diegenen die vaak trainen, is het echter van belang om rekening te houden met de antagonistische spieren. Door te veel dezelfde oefeningen te doen, kan namelijk het gewricht dat de spieren verbindt uit balans raken doordat de spierkracht zeer ongelijk is verdeeld. In andere woorden, men heeft een hele sterk spier en een relatief zwakke spier. Dit kan leiden tot bepaalde complicaties met vervelende gevolgen, zoals langdurige blessures. Door antagonistische te trainen, richt men zich juist op de antagonistische spieren. Men kan er ook voor kiezen om alleen oefeningen te doen die beide spieren traint, om zodoende de spierkracht in balans te houden.