Ewoud Sanders woordenboeken

Ewoud Sanders (2019)

Gepubliceerd op 20-02-2019

piranha-economie

betekenis & definitie

Piranha-economie is een vondst van de internetspecialisten John Caspers, Guido Hosman en Stefan Verkerk. Begin mei 1999 publiceerden zij het boek De Piranha-economie, E-commerce: strategie, markten en toepassingen. Daarin stellen zij dat grote ondernemingen in de nieuwe economie niet automatisch aan de top van de voedselketen staan. Kleine agressieve en gespecialiseerde bedrijven die snel relaties kunnen aangaan met andere bedrijven, vreten gulzig aan de marktaandelen van de gevestigde orde. Internet wordt volgens hen een oneindig groot bassin vol vraatzuchtige, op winst beluste bedrijfjes die in gelegenheidsformaties aanvallen, net als de beruchte roofvissen uit Zuid-Amerika. Om in deze mogelijk zeer winstgevende omgeving enige kans op succes te hebben, moet je flexibel zijn.

De afgelopen jaren zijn verschillende boektitels in het algemene spraakgebruik terechtgekomen, met als bekendste voorbeeld Voer voor psychologen, een boek uit 1961 van Harry Mulisch. Of ook piranha-economie een gevleugeld woord zal worden is de vraag, maar al in juni 1999 zei Durk Jan de Bruin, oprichter van Startpagina.nl, in NRC Handelsblad, zonder enige verwijzing naar het boek: ‘Internet is een piranha-economie. In netwerken nemen kleine gespecialiseerde organisaties het op tegen de grote vissen. We gaan niet zelf proberen een grote vis te worden.’

Vergelijk weggeefeconomie.