Ewoud Sanders woordenboeken

Ewoud Sanders (2019)

Gepubliceerd op 20-02-2019

magneetwoord

betekenis & definitie

Op 29 juni 1999 besloot de president van de rechtbank in Den Haag, mr. J. du Pon, dat merknamen op internet niet mogen worden misbruikt om zoekmachines te manipuleren. Hij besloot dit in een kort geding van VNU tegen Monsterboard.nl, de Nederlandse tak van een Amerikaanse vacaturesite (een woord uit 1998). Monsterboard had de naam Intermediair gekocht bij de veelgebruikte zoekmachine (debuut in 1992) Vindex. Wie nu, op zoek naar vacatures, ‘Intermediair’ intikte, kreeg ook een advertentie van de concurrent te zien. Die liftte daardoor volgens VNU mee op het succes van de website Intermediair Online.

De uitspraak van Pon was een wereldprimeur. Volgens mr. J. van Manen, de advocaat van VNU, hadden ook Amerikaanse juristen veel belangstelling voor het vonnis, want daar liepen enkele vergelijkbare zaken, onder meer van Estée Lauder en Playboy.

In de berichtgeving over de VNU-rechtzaak doken twee nieuwe woorden op: magneetnaam en magneetwoord. Beide waren op 30 juni voor het eerst te lezen, op het ANP, in Trouw en in de Volkskrant. Laatstgenoemde krant schreef:

Het opkopen van magneetnamen is een steeds vaker gehanteerde truc om te profiteren van de bekendheid van concurrenten. Met de rechterlijke uitspraak wordt volgens advocaat Van Manen ‘opnieuw een blinde vlek ingevuld’ op het snel groeiende Internet. Nog maar drie maanden geleden is met een kort geding een eind gemaakt aan een andere, nog opmerkelijker list om zoekmachines te beïnvloeden. Daarbij werden merknamen van bekende bedrijven onzichtbaar in Internet-pagina’s verwerkt.

Elders viel ook het begrip sleutelwoord, maar dat is minder gelukkig gekozen, want al volop in gebruik in de betekenis ‘woord dat essentieel is voor het verstaan van een tekst of passage of dat een essentieel begrip aanduidt’.

Overigens ging Monsterboard in juli tegen de uitspraak van de Haagse rechtbank in beroep. Directeur M. van den Heuvel zei tegen het ANP: ‘Het is een principekwestie. De uitspraak kan effect hebben op de wijze waarop op internet wordt geadverteerd. Wij vinden dat het werken met sleutelwoorden mogelijk moet zijn.’ VNU was hierover niet verbaasd, aldus woordvoerder D. Molman. ‘We hadden het wel verwacht. Het is een nogal verstrekkende uitspraak van de rechter. Wij vinden het gebruik van een magneetnaam niet erg, maar het moet geen merknaam zijn.’

Vergelijk domaingrabbing.