charitainment betekenis & definitie

Op de markt voor goede doelen valt veel te verdienen. Sinds 1992 spreekt men in dit verband van charimarkt, een samentrekking van charitatief en markt. Maar om de beurzen van televisiekijkers open te krijgen moet er steeds meer entertainment tegenaan, desnoods in de vorm van verzonnen of zwaar aangezette verhalen. Journalist Maarten Huygen bedacht hiervoor op 16 juni 2001 in NRC Handelsblad het woord charitainment:

Steeds meer actiegroepen nemen het niet zo nauw met de feiten. In de race om aandacht en geld kunnen ze niet volstaan met voorlichting, een persberichtje of een internetsite. Daar komt niemand op af. Met verhalen moeten ze komen, klaar om uit te zenden of af te drukken. ‘Charitainment’.
Een combinatie van verschillende vormen van entertainment wordt sinds 2001 wel een multitainment of een multitainment-mix genoemd. Eén voorbeeld, uit NRC Handelsblad van 7 mei: ‘Een intellectuele elite die de skybox verkiest boven de loge van de opera; die hoogstens nog een aan de uitvalsweg gelegen cultiplex bezoekt waar een makkelijk te consumeren multitainment-mix van film, musical, galerie en luxecatering wordt aangeboden.’