bunkerkraker betekenis & definitie

Oorlogen zijn goede leveranciers van nieuwe woorden. Zo leverden gewapende conflicten in 1999 bijvoorbeeld de woorden betonbom, bompauze en grafietbom op. Het jaar 2000 bracht het debuut van filtratiekamp, en in 2001 maakten de Nederlandse krantenlezers kennis met de bunkerkraker of cavecracker, een zware, lasergestuurde bom om ondergrondse doelen te vernietigen.

Voor de goede orde: die bom is niet nieuw. De GBU-28 of bunker buster, zoals hij in vakkringen wordt genoemd, werd in 1991 tijdens de Golfoorlog ontworpen. Maar we lezen pas over de bunkerkraker sinds de Amerikanen deze bom gingen gebruiken om in Afghanistan de Taliban te treffen in hun ondergrondse tunnels, grotten en diep ingegraven commandobunkers. De bunkerkraker weegt zo’n 2500 kilo en kan door zes meter beton of dertig meter grond heen dringen en dan tot ontploffing komen. Onder Amerikaanse soldaten wordt de bom ook wel deep throat genoemd.
Door de oorlog in Afghanistan lazen we ook opeens over de daisy cutter, een 6750 kilo zware benzinebom die in een straal van zeshonderd meter alles in de as legt. De bom is ontwikkeld ten tijde van de oorlog in Vietnam met het doel in één verwoestende klap een kale landingsplaats in het oerwoud te maken – vandaar de bijnaam daisy cutter ‘madeliefjessnijder’ of ‘madeliefmaaier’. Een enkele keer kwam de bom overigens in een andere context ter sprake. Zo schreef Elsbeth Etty op 15 december 2001 in NRC Handelsblad: ‘Moeten we nu beducht zijn voor een invasie in Den Haag? Valt straks de daisy cutter op het Binnenhof?’ En Het Parool noemde voetbaltrainer Rinus Israel ‘een madeliefjessnijder avant la lettre’.
Tot slot nog de schoenbom, een woord dat in de laatste weken van 2001 ontstond. Een 28-jarige Brit probeerde op 22 december met in zijn schoen verstopte explosieven een amateuristische zelfmoordaanslag te plegen op een vliegtuig van American Airlines, dat op weg was van Parijs naar Miami. De schoenbomterrorist, zoals hij in de kranten werd genoemd, werd echter overmeesterd door passagiers en personeel.