Sinds er veel televisienetten zijn, en sinds de afstandsbediening bestaat, wordt er gezapt (een woord uit 1989). Adverteerders zijn daar niet blij mee, want wie wegzapt, mist hun duurbetaalde reclame. De oplossing is de antizapsticker oftewel de Dotwin, een van software voorzien stickertje dat op de beeldbuis moet worden geplakt. ‘Het tv-concern SBS’, aldus het ANP op 20 december 2001, ‘introduceert waarschijnlijk volgend jaar een sticker, waarmee het bedrijf zappen hoopt tegen te gaan. De sticker, een zogeheten Dotwin, moet op de beeldbuis worden geplakt en registreert het zapgedrag van de kijker. Als hij een bepaald programma helemaal uitkijkt en de Dotwin instuurt, maakt hij kans op prijzen.’ De kop boven het artikel luidde: ‘SBS lanceert “antizapsticker” in Nederland’. In Hongarije, Portugal en België is al eerder geëxperimenteerd met de antizapsticker.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk