Het EU recht Lexicon

EUR-lex (2020)

Gepubliceerd op 04-08-2020

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

betekenis & definitie

„Maatschappelijk verantwoord ondernemen” verwijst naar bedrijven die de verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en de impact daarvan op de maatschappij. Dit kan gaan over arbeidsvoorwaarden en -normen, vrijheid van vereniging, welzijn op het werk, niet-discriminatie en genderevenwicht, betrokkenheid van de belanghebbenden, mensenrechten, vermindering van emissies en vervuiling, en uitschakeling van omkoperij en corruptie.

De MVO-strategie van de Europese Commissie voor de periode 2011-2014 spoort bedrijven aan om procedures in te voeren om „mensenrechten en consumentenbelangen op sociaal en ethisch vlak en op milieugebied te integreren in hun bedrijfsactiviteiten en kernstrategie, in nauwe samenwerking met hun belanghebbenden”. De publicatie van de strategie voor de periode 2015-2020 is voorzien voor 2015.

MVO wordt belangrijk geacht voor de competitiviteit en er is aangetoond dat het voordelen oplevert op het gebied van risicomanagement, kostenbesparing, toegang tot kapitaal, klantenrelaties, personeelsbeleid en innovatiecapaciteit.

Er bestaat een Europees Multi-Stakeholder Forum over MVO om periodieke dialoog te bevorderen tussen bedrijven, vakbonden, niet-gouvernementele organisaties en andere groepen over ontwikkelingen in MVO en EU-beleid ter zake. Een coördinatiecomité van het forum komt op regelmatige basis samen.

De MVO-strategie van de EU steunt op internationale richtlijnen en principes die zijn bepaald door de Verenigde Naties en de Internationale Arbeidsorganisatie, en deze vervolledigt het werk van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling en de nationale regeringen.

Zie ook

• Economisch bestuur
• Ondernemingsbeleid
• Website van de Europese Commissie over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)