Etienne Konink

Student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |

Gepubliceerd op 08-11-2016

VOITA methodiek

betekenis & definitie

De VOITA methodiek is een methode die toegepast kan worden bij het voeren van een verkoopgesprek. De VOITA methodiek bestaat uit de volgende stappen: de voorbereiding, de opening, de informatiefase, de transformatiefase en de afsluiting.

De VOITA methodiek bestaat uit verschillende fases die zich voordoen bij het voeren van een verkoopgesprek. Door goed voorbereid zijn op ieder van deze fases kan een verkoopgesprek succesvoller verlopen.

Als eerste fase is er de voorbereiding. In deze fase moet er relevante informatie over de potentiële klant gezocht worden waarmee het gesprek wordt gevoerd. Niet alleen over het bedrijf zelf, maar ook over de persoon waarmee het gesprek gevoerd wordt. Dit kan bijvoorbeeld via het internet.

In de tweede fase is de opening, hier begint het daadwerkelijke gesprek. In deze fase gaat het vooral om het gesprek aan te wakkeren. Dit kan door over "koetjes en kalfjes" te gaan praten. Hierdoor wordt er beter kennis gemaakt met de gesprekspartner.

Fase drie wordt ook wel de informatiefase genoemd. In deze fase is het belangrijk om zoveel mogelijk vragen te gaan stellen om hierdoor de behoefte van de potentiële klant te achterhalen. In deze fase kan gebruik worden gemaakt van de SPIN of FOVA vraag methodiek.

De vierde fase wordt de transformatiefase genoemd. Hier worden de behoeftes van de klant gekoppeld aan het product of dienst wat wordt aangeboden door de verkopende partij. Dit kan door middel van het argumentatie wiel in kaart gebracht worden.

Als laatste fase is er de afsluiting. In deze fase wordt de verkoop daadwerkelijk gerealiseerd. Hier beslist de potentiële klant of zij tot aankoop overgaan of niet. Dit kan bijvoorbeeld door de potentiële klant een contract te laten ondertekenen.