Etienne Konink

Student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |

Gepubliceerd op 05-09-2016

2016-09-05

Early Adopters

betekenis & definitie

Een Early Adopter is iemand die bij de introductie van een nieuw product, het product als een van de eerste personen (na de zogeheten Innovaters) aanschaft. Een Early Adopter is gefascineerd van het product of het merk en is bereid het product voor een premium prijs te kopen.

De term Early Adopter is ontstaan uit het model van de innovatie adoptie lifecycle, een model wat veelal op marketing gebied wordt gehanteerd en in samenhang loopt met de product lifecycle. De Early Adopters zijn namelijk zeer belangrijk voor het merk of product. De Early Adopters zijn namelijk bereid om een product te kopen waarvan het succes nog niet van bewezen is.

Daarnaast zijn de Early Adopters de klanten die zorgen dat de kinderziektes uit een product wordt gehaald. Dit is natuurlijk een groot voordeel voor de fabrikant van het product en de volgende klanten groep (de Early Majority) in de innovatie adoptie lifecycle.

De Early Adopters van een product of merk wordt daarom ook wel een product evangelist genoemd. Product evangelisten zijn namelijk het product of merk aan het promoten, zonder een financieel belang erbij te hebben. Early Adopters zorgen voor mond-tot-mond reclame voor het product of merk.