Erik Hooijer

Inbound Marketing Engineer

Gepubliceerd op 09-05-2014

Marketing automatisering

betekenis & definitie

Marketing automatisering staat voor het automatisch plannen van online marketing activiteiten op basis van acties van een websitebezoeker. Hierdoor wordt de online marketeer veel werk uit handen genomen.

Een voorbeeld van marketing automatisering is het downloaden van een product, bijvoorbeeld een whitepaper. Doorgaans vult een websitebezoeker hiervoor een formulier in op een landingspagina.
De geautomatiseerde marketingacties die hieraan verbonden zijn, kunnen onder andere zijn: het opnemen van de ingevulde contactgegevens in de database, het toesturen van de whitepaper naar de websitebezoeker, het sturen van een melding naar de marketingafdeling.
Marketing automatisering gaat een stap verder zodra een lead op basis van bepaalde acties of kwalificaties in een zogenaamde workflow terecht komt. Hierin word content op maat toegezonden, met een vastgesteld aantal dagen ertussen.
Ook interne meldingen binnen een organisatie kunnen deel uitmaken van een workflow. Zo kan bijvoorbeeld de salesafdeling automatisch op de hoogte worden gesteld zodra een lead (een bekende websitebezoeker) de prijspagina van de website bezoekt. Hierop kan dan gericht actie worden ondernomen.
Belangrijk is wel dat marketing automatisering niet uitmond in spam. Een goede kennis van de doelgroep en een eerlijke wijze van (email)adressen verzameling is hierbij van belang.
Ten slotte is marketing automatisering, mits goed ingezet, een waardevol onderdeel van een inbound marketing strategie.