Erik Hooijer

Inbound Marketing Engineer

Gepubliceerd op 11-12-2013

Inbound marketing

betekenis & definitie

Inbound marketing is een onderdeel van de marketingmix dat de laatste jaren steeds meer in omvang toeneemt en wordt afgezet tegen outbound marketing, dat bestaat uit marketing waarnaar mensen niet op zoek zijn, zoals reclamezuilen, advertenties en televisiecommercials. Inbound marketing vindt met name online plaats en is voornamelijk klantgericht, niet productgericht.

Inbound marketing staat voor het aantrekken van geïnteresseerde websitebezoekers, deze converteren naar leads, en deze weer naar klanten.
Het aantrekken van websitebezoekers gebeurt met name door het schrijven van klantgerichte content, het inzetten van zoekmachineoptimalisatie voor deze content, sociale media en hyperlinks vanaf andere websites.
Websitebezoekers worden leads door gerichte inzet van sociale media en emailmarketing. Potentiële klanten kiezen ervoor om een relatie met het bedrijf aan te gaan door het achterlaten van hun gegevens, in ruil voor een nieuwsbriefinschrijving of download.
Bedrijven die inbound marketing inzetten hebben inzicht in de gedragsdata die een lead achterlaat via websitebezoeken en de interactie op emailmarketing en social media marketing. Door het automatiseren van veel processen worden leads geholpen met klantgerichte oplossingen voor hun problemen.
Het voordeel van het inzetten van inbound marketing als bedrijf is de mogelijkheid om te focussen op potentiële klanten die hun interesse hebben getoond, in plaats van het massaal spammen van mensen die niet naar productgerichte marketing op zoek zijn, maar naar een oplossing voor hun probleem.