Emre ilhan

Sales key-accountmanagement

Gepubliceerd op 28-05-2018

Stay-out pricing

betekenis & definitie

Bij stay-out pricing gebruik je een zo laag mogelijke prijs zodat je de potentiële concurrenten afschrikt om de markt te betreden. Hierdoor is het voor de concurrenten niet interessant om dezelfde markt te betreden.

Stay-out pricing is een van de prijsstrategieën wat een onderneming kan hanteren bij zijn product of dienst. De onderneming moet een inzicht hebben in de prijsbepalende factoren om hierdoor een juiste en onderbouwde keuze te nemen in een van de prijsstrategieën. Bij stay-out pricing wordt de prijs voor een product of dienst met opzet zo laag mogelijk gehouden zodat de markt voor potentiële concurrenten niet meer aantrekkelijk is.

Omdat de winstmarges zo minimaal mogelijk worden gehouden om nieuwe toetreders af te schrikken, is deze strategie het meest geschikt en winstgevend op een lange termijn voor 1 of 2 ondernemingen die de markt domineren. Doordat de marktleiders hogere volumes inkopen en/of andere verwante producten hebben waar winst op wordt gemaakt en meer rendement uit wordt gehaald, zullen de minimale marges van de stay-out producten worden gecompenseerd.

De nadeel van stay-out pricing is dat dit vaak wordt gehanteerd door marktleiders. Kleine bedrijven kunnen zich dit niet veroorloven en moeten andere strategieën gebruiken om zich te onderscheiden.

Een soort gelijke strategie van stay-out pricing is put-out pricing. Deze strategie wordt vaak gecombineerd en gehanteerd door de zelfde marktleiders. Hierin worden de verkoopprijzen meestal op korte termijn met verlies of tegen lage verkoopprijzen verkocht, om de zwakkere concurrenten uit de markt te drukken. Door deze strategie of de combinatie van beide strategieën kunnen de marktleiders ervoor zorgen dat er een prijzenoorlog ontstaat tussen beide of meerdere aanbieders.