Elbert Van Steenbergen

Account Manager at CitroenAir B.V.

Gepubliceerd op 17-01-2017

Elevator pitch

betekenis & definitie

Een elevator pitch is een krachtige presentatie van circa 60 seconden, waarin iemand probeert om andere personen te overtuigen van zijn kunnen, toegevoegde waarde en/of zakelijk belang. Vaak eindigt een pitch met een concreet verzoek.

De elevator pitch vindt zijn oorsprong in de beginjaren van durfkapitalisten. Door een presentatiesysteem te bedenken, waarin kandidaten 60 seconden kregen om de kapitalisten te overtuigen, kon er erg efficiënt gewerkt worden. De kandidaat werd gedwongen om kort en bondig te presenteren, zodat er inhoudelijk sterke presentaties ontstonden. De jury kon in korte tijd veel kandidaten aanhoren en uiteindelijk snel beslissen of er krediet werd verleend of niet.

De naam elevator pitch betekent letterlijk vertaald een presentatie-in-een-lift. Dit slaat op de korte tijdsduur -meestal tussen de 30 en 60 seconden - waarin de spreker zich voorstelt, zijn ideeën aansprekend en enthousiast onder woorden brengt en de pitch afsluit met een verzoek. Meestal is het doel van een elevator pitch om een nieuw product aan de man te brengen of om investeerders te overtuigen om mee te doen.

In de meer algemene toepassing kan een elevator pitch tijdens netwerk events als een handleiding worden gebruikt om kort en aansprekend aan te geven wat je doet en waarom mensen met jou zaken moeten doen. De reden dat een elevator pitch eindigt met een vraag of een verzoek, is dat de luisteraar op die manier wordt uitgenodigd tot het geven van een antwoord. Op die manier zet een elevator pitch de deur open naar een gesprek.

Een goede elevator pitch bestaat uit de volgende onderdelen:
-Naam;
-Bedrijfsnaam;
-Een introductie of anekdote;
-Korte omschrijving van de werkzaamheden;
-Een verzoek en wat dit verzoek inhoudt;
-Wat het de toehoorders kan opleveren;
-Een afsluiter of oneliner.