Economische encyclopedie

D.C. van der Poel (1940)

Gepubliceerd op 21-01-2020

Cadeaustelsel

betekenis & definitie

Het geven van cadeaux bij aankoop van artikelen in de kleinhandel als reclame en stimulans van de verkoop wordt bestreden, zoowel vanuit de branche waar de cadeaux worden verstrekt, als vanuit de branche waartoe deze behooren. De eerste ziet daarin ongewenschte concurrentie voor de winkeliers die niet tot dit stelsel willen of kunnen overgaan, de tweede ongewenschte concurrentie door distributie van het artikel buiten de branche.

Tenopzichte van den consument heeft het C. het nadeel, dat het moet leiden tot een onjuist inzicht wat betreft qualiteit en prijs, vooral wat betreft de cadeaux, waardoor veelal minderwaardige producten op groote schaal in omloop worden gebracht, terwijl anderzijds terwille van deze cadeaux een minder critische houding van den kooper tenopzichte van het product waarbij deze worden verstrekt ontstaat. Het Nationale Comité tot beteugeling van het Cadeaustelsel streeft naar een algemeen wettelijk verbod, zooals dit voor de kleinverkoop van tabak in de wet van 1933 tot heffing van tabaksaccijns is neergelegd.

Een rapport van de Nijverheidsraad aan den Minister van Ec. Zaken in 1933 ontraadt echter een uniforme regeling en adviseert tot afzonderlijke maatregelen bij gebleken misstanden.