Contentstrategie wat is de definitie & betekenis

Contentstrategie is de strategie die gevoerd wordt om als organisatie je verhaal te vertellen. Dit begint bij het neerzetten van je verhaal en identiteit. Wordt vervolgd door het definiëren van de doelgroep. Tenslotte wordt gekozen voor de juiste vorm van de content, de juiste kanalen en de timing.

Contentstrategie wordt vooral gebruikt binnen de online marketing, maar is evengoed toe te passen in de offline marketing. De kern is bewustwording.

Iedere organisatie die naar buiten wilt treden doet dat met een verhaal, een doelgroep en een doel. Echter, vaak is de huidige strategie meer een samenraapsel van flarden strategie uit het verleden. Een goede Contentstrategie wordt als volgt opgebouwd:
• Verhaal en identiteit
Welke verhaal vertel ik als organisatie? Waarin ben ik onderscheidend? Wat zijn mijn sterke en zwakke punten?
• Doelgroep
Welke doelgroepen (persona) heb ik? Waar heeft mijn doelgroep behoefte aan? Welke kanalen gebruiken zij? Waarom hebben ze ons nodig?
• Vorm, kanalen, timing
In welke vorm ga ik mijn verhaal aan de doelgroep communiceren? Welke kanalen gebruik ik en welke momenten kies ik. Deze drie elementen zijn op vele verschillende manieren samen te voegen en vrijwel altijd wordt voor verschillende, elkaar aanvullende paden gekozen.

Een Contentstrategie wordt bepaald met mensen vanuit de organisatie, aangevuld met een Content Strateeg (voor de frisse blik en kennis) en als het even kan vertegenwoordigers uit de doelgroep.

Vandaag de dag is Contentstrategie belangrijker dan ooit. Door de toename van de kanalen, lijken diezelfde kanalen vaak een doel op zich. Organisaties krijgen de neiging om met hagel te gaan schieten, want “iedereen zit op…” en “mijn concurrentie zit ook op…”. Eerst terug naar de basis, is het advies, vervolgens passend en doelmatig te werk gaan. Stap voor stap. Je niet gek laten maken door alle ontwikkelingen binnen marketing, maar jezelf stevig neerzetten en uitgaan van je eigen kracht.

Lees meer