Dominique Paulissen

Student at Radboud University Nijmegen

Gepubliceerd op 11-01-2016

2016-01-11

Aftersales

betekenis & definitie

Aftersales omvat het contact dat verkopers met hun klanten houden na de aankoop van hun producten en/of diensten, om te kijken of deze tevreden is en of hij op- of aanmerkingen heeft.

Dit is een onderdeel van Customer Relationship Management. Verkopers doen dit om klanten tevreden te houden en de houding van ontevreden klanten tegenover de organisatie te verbeteren. Klanten nemen immers niet altijd het initiatief om de klantenservice te bellen als zij klachten hebben. Problemen die de klanten hebben kunnen op deze manier alsnog opgelost worden, waardoor hun attitude tegenover de organisatie verbeterd wordt. Het hoofddoel van aftersales is het tevreden stellen van de klant, waardoor de kans op een herhalingsaankoop of contractverlenging wordt vergroot.

Er zijn verschillende manieren van aftersales. Het eerste contact met de klant na een aankoop bestaat meestal uit een telefoontje of een digitale enquête om te informeren of de klant tevreden is over de aankoop. De klant kan dan eventueel vragen stellen en klachten indienen. Een andere manier van aftersales is om kortingsbonnen of persoonlijke aanbiedingen voor volgende aankopen te verstrekken. Het geven van relatiegeschenken valt ook onder aftersales. Dit gebeurt echter vaak pas een tijdje na het moment van aankoop.