Dinny Pham

MA Student CIW & Community manager Ensie

Gepubliceerd op 19-05-2015

2015-05-19

Narratief

betekenis & definitie

Een narratief is een gestructureerd verhaal over gebeurtenissen en/of personages waarin ervaringen, problemen en/of oplossingen worden besproken. Door identificatie en/of transportatie kunnen narratieven effect hebben op de overtuigingen en attitudes van de lezers ten aanzien van de echte wereld.

Narratieven ("narratieve interventies") worden tegenwoordig vaak in de gezondheidscommunicatie toegepast, omdat ze vanwege hun structuur en specifieke details gemakkelijker te verwerken zijn. Hierdoor kunnen overheidsinstanties meer aandacht en begrip opwekken bij een breder publiek, wat de voorlichting ten goede komt.

Narratieven helpen lezers tekstboodschappen vorm te geven, waardoor lezers hun fantasie de vrije loop kunnen laten gaan. In dit verband wordt er vaak gesproken over de verschijnselen 'identificatie' en 'transportatie'. Identificatie houdt in dat lezers zichzelf in de personages herkennen of dat wellicht zouden willen ("social attractiveness"). In dit geval nemen de lezers de perspectieven van de personages over en bekijken ze vanaf dat moment de wereld door de ogen van de personages. Een stapje verder is transportatie, waarbij lezers zichzelf in de wereld van het narratief verliezen. Terwijl de focus bij identificatie op de personages in het narratief ligt, ligt deze bij transportatie op het narratief als geheel. Als gevolg van identificatie en transportatie, worden lezers vaak minder kritisch ten aanzien van een boodschap en zijn ze daardoor gemakkelijker te beïnvloeden.

Er zijn verschillende typen narratieven. Zo kan er bijvoorbeeld variatie bestaan in het perspectief van de verteller (eerste of derde persoonsverteller), het getoonde gedrag in het narratief (gewenst, ongewenst, transitie, gemend of andermans gedrag) en de totale valentie in het narratief (positief, negatief, gemengd of neutraal). (Let op: dit zijn maar voorbeelden van enkele categorieën in type narratief)