Daphne Smit

Procescoördinator

Gepubliceerd op 31-03-2015

Contentmanagementsysteem (CMS)

betekenis & definitie

Een CMS is een toepassing die het mogelijk maakt om op relatief eenvoudige wijze een internetsite of intranet te beheren.

De meeste internetsites (internet, extranet en intranet) worden beheerd met een contentmanagementsysteem (CMS).

Een CMS is een toepassing die het mogelijk maakt om op relatief eenvoudige wijze en zonder veel technische kennis van bijvoorbeeld HTML een internetsite of intranet te beheren. Met een CMS kan een gebruiker zelf, zonder hulp van een websitebouwer, teksten wijzigen, pagina's toevoegen en/of afbeeldingen plaatsen op een website. Dit systeem is onmisbaar voor websites waarvan de inhoud regelmatig aanpassing behoeft (nieuwssites, webshops, vacaturesites,blogs et cetera).

Een functionaliteit van een CMS is dat gegevens zonder lay-out (als platte tekst) kunnen worden ingevoerd. Het CMS maakt hierbij gebruik van een database, waarin de weer te geven informatie wordt opgeslagen. De zogeheten Themes, Templates of Sjablonen leggen de visuele presentatie van een CMS (front-end) vast. Deze zorgen ervoor dat de bezoekers de dynamische data binnen een vaste lay-out gepresenteerd krijgen.

Er zijn letterlijk honderden CMS systemen verkrijgbaar van minstens zoveel aanbieders. Veel systemen zijn web-based. Dit betekent dat ze overal benaderbaar zijn via een webbrowser.