Daphne Klaessen

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 13-10-2015

2015-10-13

Gamificatie

betekenis & definitie

Gamificatie is het toevoegen van spelprincipes aan activiteiten die niet als spel bedoeld zijn. Dit soort elementen kunnen bijvoorbeeld worden toegepast in het onderwijs of als marketingmiddel.

De oorsprong van gamificatie is te vinden in de game-industrie. Hierbij kan je denken aan spellen met spelonderdelen zoals ‘achievements’ en ‘quests’.
Gamificatie wordt echter niet alleen in de digitale media gebruikt. Door gamificatie toe te passen in het dagelijks leven kan men saaie taken plezierig maken doordat men gemotiveerd en beloond wordt om deze taken uit te voeren.

Er zijn veel verschillende game-elementen. Voorbeelden van game-elementen zijn:
-Een duidelijk doel.
-De aanwezigheid van regels.
-De aanwezigheid van een tegenstander of team.
-Een tijdlimiet.
-Een beloning.
-Het krijgen van feedback.
-Een oplopende moeilijkheidsgraad.
-Het spelen binnen een bepaalde context of verhaal.

In het onderwijs kunnen deze elementen worden gebruikt om een systeem te creëren waarbinnen leerlingen betrokken worden in een uitdaging, waarbij regels vaststaan. Gamificatie werkt interactief en er wordt feedback gegeven wat kan zorgen voor groei. De leerlingen gaan ‘game-denken’ in normale leersituaties. Wanneer zij meer betrokken raken kan dit voor betere resultaten zorgen. Daarnaast kan dit systeem het leren ook leuker te maken.

Game-elementen kunnen ook worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Denk bijvoorbeeld aan spaarzegels van Douwe Egberts. Je word dan beloond voor het kopen van producten. De bouwstenen van games die gebruikt worden, zoals hier bijvoorbeeld uitdaging en beloning, zorgen niet alleen voor betrokkenheid, maar leiden er ook toe dat het brein dopamine aanmaakt. Hierdoor ontstaat er een emotionele binding met het merk.