Daphne Klaessen

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 12-01-2016

2016-01-12

Ambush marketing

betekenis & definitie

Ambush marketing is een marketingactiviteit waarbij een bedrijf doet alsof het een organisatie sponsort.

Wanneer een bedrijf het via haar marketingactiviteiten doet voorkomen alsof het zich officieel als sponsor aan een andere organisatie heeft verbonden maar dit niet het geval is spreekt men van ‘ambush marketing’. Het doel van het bedrijf is, om bij haar consumenten het gevoel op te wekken dat het een wél een officiele sponsor is. De zogenaamde ‘ambusher’ kan op deze manier voordeel halen uit eventuele positieve associaties met de gesponsorde organisatie.

In veel landen is ambush marketing dan ook illegaal. Daar zijn verschillende redenen voor. Door ambush marketing zullen bedrijven minder snel een organisatie sponsoren. Wanneer er aan ambush marketing wordt gedaan is dit namelijk nadelig voor de officiele sponsor. Voor deze officiele sponsor wordt het dan ook minder aantrekkelijk om daadwerkelijk geld te betalen terwijl de ambusher kostenloos gebruik probeert te maken van associaties van het sponsorobject. Uiteindelijk gaat dit ook ten kosten van organisaties die sponsoren nodig hebben.