COMM

COMM - Museum voor Communicatie

Gepubliceerd op 23-05-2016

2016-05-23

Hashtag

betekenis & definitie

Een woord met daarvoor een hekje (#) wordt ook wel een hashtag genoemd. Een hashtag is een soort label, een hekje voor een geschreven bericht ervoor zorgt dat dat woord een link wordt. Deze link verwijst naar berichten waarin dezelfde term wordt gebruikt.

Hashtags worden voornamelijk gebruikt op social media websites zoals Twitter, Facebook en Google+. Door het plaatsen van een hashtag voor een bericht kan dit bericht makkelijker teruggevonden worden. De hashtag werd voor het eerst gebruikt binnen het IRC-netwerk. Dit netwerk werd gebruikt om te chatten met elkaar via het internet. Met hashtags werden kanalen of onderwerpen aangeduid. Hierna werden hashtags gebruikt op Twitter, en werd bedacht door Chris Messina.

Tijdens de bosbranden in Californië in 2007 gebruikte de Amerikaanse Nata Ritter de hashtag als eerste. Tijdens de Iraanse opstand in 2009 werd het nut van het gebruik van hashtags pas echt ingezien. Iedereen van over de hele wereld kon door de hashtags makkelijk de ontwikkelingen volgen over deze opstand. Twitter kreeg op den duur ook door dat het gebruik van hashtags erg nuttig is. Daarom besloot Twitter in 2009 om hyperlinks bij hashtags te plaatsen. Hierdoor kunnen gebruikers op de hashtags klikken en worden zij automatisch door gelinkt. In 2010 werd hier een treding topic aan toegevoegd, waardoor gebruikers snel kunnen zien welke onderwerpen met een hashtag ervoor, populair zijn. In 2013 besloot Facebook ook hashtags toe te gaan passen. Instagram deed eerder hetzelfde.