Codebreakers

Codebreakers zijn die hard marketeers.

Gepubliceerd op 23-10-2015

2015-10-23

Marketingmix

betekenis & definitie

De marketingmix, ook wel marketinginstrumentenmix genoemd, is de combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van haar marketingstrategie.

De oorspronkelijke marketingmix bestaat uit de 4 P’s. In veel gevallen wordt er een vijfde, personeel, aan toegevoegd. In 1981 werd door Bernard Booms en Mary Bitner zelfs een zesde en zevende P toegevoegd.

- Product. Alle factoren die van invloed kunnen zijn op het kernproduct (Wat koopt een afnemer?), tastbare product (verpakking en kwaliteit van het product of dienst) en uitgebreide product (alle extra service die geleverd wordt) of dienst.

- Prijs. Onder prijs valt meer dan alleen de verkoopprijs. Er wordt ook nagedacht over de prijs in relatie tot de doelgroep, eventuele kortingen, betaalmethodes en betaalvoorwaarden.

- Plaats. Bij deze P gaat het voornamelijk over het op het juiste moment afleveren van het product of dienst. Denk hierbij aan locaties, distributiekanalen, logistiek, marktdekking en verkoop.

- Promotie. Alle factoren die van invloed zijn op de communicatie en het bereiken van de gewenste doelgroep. Mogelijkheden zijn reclame (televisie, radio, tijdschriften en internet), Public Relations (sponsoring), sales promotion (aanbiedingen) en direct marketing (e-mail marketing, nieuwsbrieven)

- (Personeel). Deze 5e P maakt geen deel uit van de oorspronkelijke marketingmix, maar met de opkomst van dienstenmarketing wordt deze P steeds vaker meegenomen in de marketingmix. Denk aan klantvriendelijkheid, aannamebeleid en aansturing van het management.

- (Proces). Proces staat binnen de marketingmix voor de activiteiten, procedures, protocollen en meer waarmee de dienst of het product geleverd wordt.

- (Physical evidence). Omgeving waarbinnen het product of de dienst verkocht wordt. (Bedrijfskleding, inrichting van het pand en ondersteuning van de klant in het aankoopproces).