Branding betekenis & definitie

Branding heeft meerdere betekenissen. Een ‘brand’ als naam of symbool ter identificatie van de goederen van een verkoper en om zich te onderscheiden van andere verkopers. Personal branding, wanneer een individu zich positioneert als merk. Als er marketingactiviteiten rondom een ‘brand’ worden toegepast noemt men dit brand management.

De naam branding komt oorspronkelijk van het brandmerken van dieren om aan te tonen wie de eigenaar is van het betreffende dier. In het begin van de 19e eeuw kwam de industriële revolutie op gang en ontstond er massaproductie. Hierdoor was men genoodzaakt om de geproduceerde producten onder te brengen onder één merknaam, een ‘brand’. Naarmate de consumptie groter werd en er steeds meer verschillende merken ontstonden, was slechts een merknaam niet meer voldoende om je als merk te onderscheiden van een ander merk.

Branding gaat verder dan enkel een naam of logo, het is een gevoel dat de consument bij een merk moet hebben. Welk verhaal wordt er over een merk verteld? Waar denkt een consument aan bij het zien van een merk? En wordt er voldaan aan de beloftes die gedaan worden?

Ensiegebruikers willen de geschiedenisprijs winnen! Stem ook mee in slechts 3 seconden.Stem nu op Ensie | Encyclopedie sinds 1946