Gepubliceerd op 21-09-2018

Social media dashboard

betekenis & definitie

Een social media dashboard is een tool voor beheer van sociale media die individuen of bedrijven kunnen gebruiken om de aanwezigheid van sociale media via meerdere kanalen of accounts te coördineren via één interface.

De meeste dashboards voor sociale media bevatten functies die zijn bedoeld om het publicatieproces voor sociale media efficiënter, gestandaardiseerd en effectiever te maken. Functies kunnen inhoudsplanning omvatten, samenwerkingshulpmiddelen die het eenvoudig maken om teamleden toe te voegen aan het proces voor het maken van inhoud, evenals machtigingen voor het omarmen van personen die berichten kunnen goedkeuren. Sommige dashboards voor sociale media bieden ook luisterhulpmiddelen. Met deze hulpmiddelen kunnen bedrijven sociale gesprekken op meerdere platforms monitoren, zodat het bedrijf weet wat mensen over het bedrijf of de producten van het bedrijf zeggen en bedrijfsvertegenwoordigers op gepaste wijze kunnen reageren. Naarmate bedrijven het nut van social media data voor klantenservice, klantbetrokkenheid en marketinginspanningen voor bedrijfsinformatie beginnen te erkennen, worden de analytische functies in dashboards voor sociale media steeds belangrijker. Dashboards hebben vaak basisanalysemogelijkheden die helpen bij het filteren en analyseren van sociale mediagegevens die vanuit veel verschillende bronnen binnenstromen. Sommige dashboards kunnen worden geïntegreerd met Google Analytics of andere analysetools en sommige dashboards bieden meer geavanceerde rapportage- en analysemogelijkheden die bedrijven helpen dieper in social media data te duiken en bepaalde statistieken en essentiële prestatie-indicatoren aangaande de betrokkenheid van social media te volgen. Bedrijven kunnen deze gegevens gebruiken om weloverwogen zakelijke beslissingen te nemen, met name bij het ontwerpen van marketingcampagnes voor sociale media.