Clipit media monitoring

Media monitoring

Gepubliceerd op 29-11-2018

Social gaming

betekenis & definitie

Social gaming is het spelen van spelletjes in samenhang met andere spelers, waarbij jij je bewust bent van de (mogelijke) invloed van anderen op jouw spel en sociale interactie mogelijk is. Hoewel de communicatie niet cruciaal is voor social gaming, is dit wel een veelgebruikte feature bij veel spellen.

Er zijn meerdere manieren waarop een spel sociaal gemaakt kan worden. Online gamen met echte tegenstanders bijvoorbeeld. Dit kan al langer op veel verschillende consoles. Door het hebben van een actieve medespeler of tegenstander maakt een spel veel interessanter om te spelen dan wanneer er tegen een computer gespeeld wordt. De keuzes die je tegenstander of medespelers maken beïnvloeden jouw spel en andersom, wat het spel onvoorspelbaarder kan maken dan wanneer er tegen een computer gespeeld wordt.

Tegenwoordig kan men ook met elkaar praten tijdens het gamen op een aantal consoles zoals bijvoorbeeld de Playstation. Naast dit soort games zijn er ook steeds meer games binnen social media, zoals het Farmville, op Facebook met dagelijks meer dan 32 miljoen gebruikers. Men kan in dit soort spelletjes bij elkaar op bezoek gaan, elkaar helpen en elkaars voortgang bekijken. Deze ontwikkeling van social gaming past in de huidige experience economy, waar men niet simpelweg naar data wil kijken, maar het wil ervaren, alsof het werkelijk gebeurt. Sommige bedrijven spelen hierop in door een eigen social media game uit te brengen. Deze zogeheten viral games laten eventuele klanten op een leuke manier kennis maken met het bedrijf en dergelijke games zijn goed voor het imago van een bedrijf omdat het veelal een positieve associatie met zich meebrengt.