Gepubliceerd op 22-11-2018

Social commerce

betekenis & definitie

Social commerce is het gebruik maken van sociale media bij het verkopen van een product. Zo kan men tegenwoordig producten kopen van particuliere bedrijven via hun Facebookpagina, zonder doorgestuurd te worden naar de website.

Het is elektronische commercie gemixt met sociale media. De sociale media kanalen ondersteunen de webpagina van het commerciële bedrijf door de producten aan te bieden. In 2005 introduceerde Yahoo het concept door beoordelingen, info en advies van andere gebruikers bij de producten beschikbaar te maken. Deze social commerce helpt bedrijven door de interactie met klanten makkelijker te maken. Ook is het voor veel consumenten een reden om nog eens terug te gaan naar de webpagina, al helemaal als er een actief platform ontstaat waarop klanten hun product ervaringen delen. Deze pagina met informatie en recensies kan de klanten helpen met het vinden, vergelijken en het kiezen van bepaalde producten ten opzichte van die van de concurrentie. Door het bevorderen van zulke pagina’s of het zelf opzetten ervan kunnen bedrijven hun verkoopcijfers positief beïnvloeden.