Clipit media monitoring

Media monitoring

Gepubliceerd op 22-11-2018

Slogan

betekenis & definitie

Een slogan is een pakkende tekst die de kern van de ideologie van de organisatie, beweging of van een commerciële doelstelling omschrijft. Vaak worden slogans beperkt tot een enkele zin.

Het woord slogan zelf komt uit de Schots-Gaelische taal en betekent letterlijk oorlogskreet. Slogans worden dan ook vaak gebruikt voor commerciële doeleinden, zoals voor bedrijven of als propaganda voor een politieke partij of een bepaalde instantie. Ook in een demonstratie wordt er gebruik gemaakt van slogans. Om ervoor te zorgen dat men de slogan onthoudt, wordt deze vaak herhaald in bijvoorbeeld advertenties en reclamespotjes. Iets dat vaak herhaald wordt, blijft immers beter hangen. Ook zijn slogans vaak ‘pakkend’, wat betekent dat de zin lekker moet lopen en haast ritmisch moet zijn. Slogans zijn vrijwel altijd uniek, omdat dit een manier is voor bedrijven om zich te onderscheiden van de concurrentie. Om te zorgen dat de slagzinnen niet (gedeeltelijk) gekopieerd worden door andere bedrijven, laten velen hun slagzin auteursrechtelijk beschermen. Slogans die gebruikt worden om een bepaalde film of tv serie te promoten, worden ook wel taglines genoemd (bijvoorbeeld Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2’s “It all ends”).