Gepubliceerd op 04-10-2018

Performance-based marketing

betekenis & definitie

Performance-based marketing is een marketingstrategie waarbij de reclameruimte betaald wordt op basis van de acties die de consumenten ondernemen.

De prijs van de reclame is volledig afhankelijk van hoe vaak er op geklikt wordt of tot hoeveel sales het leidt. Dit noemt men CPC (cost per click) en CPL (cost per lead). Daarnaast is er ook CPM (cost per thousand, waar de m romeins is voor duizend). Hierbij betaalt men per website bezoekers. Daarnaast is er ook CPA (cost per action), dit zijn acties, zoals het opvragen van een offerte of verder klikken op de website. Voor kleinere bedrijven is deze manier van adverteren handig omdat ze alleen betalen voor de advertentie als die ook daadwerkelijk gezien wordt en dus effect heeft. Reclames in tijdschriften en kranten worden al langer betaald per oplage, maar dit is in verhouding duurder omdat dit gericht is op massapubliek in plaats van op een specifieke doelgroep. Daarnaast weet men niet of er ook daadwerkelijk naar deze reclame gekeken wordt.