Een monitoring tool is een programma dat vooraf ingestelde zoektermen volgt, om zo de berichtgeving in de media over een bepaald onderwerp in kaart te brengen. Het kan gaan om mediatypen als online en social media, print media, radio en tv.
Tools die de media monitoren ‘scannen’ berichten in de media. Zodra één van de zoekopdrachten overeenkomt met de inhoud op dit medium wordt dit geregistreerd, en ontvangt de gebruiker een melding. Een vermelding wordt doorgaans voorzien van contextuele informatie zoals de bron, auteur, tone of voice en mediawaarde.
Er bestaat een uitgebreid aanbod van monitoring tools, zowel gratis als betaald. Over het algemeen wordt monitoring voor zakelijke doeleinden ingezet. Bijvoorbeeld om berichtgeving rondom de organisatie in de gaten te houden, of te monitoren op merk, producten, concurrenten of de CEO.
Monitoring tools worden met name ingezet voor reputatiemanagement, webcare en het meten van de impact van een campagne. Daarnaast zijn de tools inzetbaar ten behoeve van marktonderzoek, salesdoeleinden en het voorspellen en volgen van trends in de markt.