Gepubliceerd op 21-09-2018

Micro influencer

betekenis & definitie

Een micro influencer is een persoon die actief producten aanprijst op social media met tussen de 1.000 en 10.000 volgers.

Deze producten kunnen van alles zijn, van een shampoo merk tot online diensten. Doordat de influencer geen miljoenen aan volgers heeft, is er veel meer interactie tussen de influencer en de volgers en lijken de promotie posts ook authentieker dan wanneer ze geplaatst worden door iemand met miljoenen volgers. Je hebt al micro- influencers vanaf 100 volgers. Micro-influencers hebben meestal een selectieve groep volgers, omdat ze over vrij specifieke onderwerpen posten. Dit kan voor bedrijven gunstig zijn, omdat ze via een micro-influencer grotendeels mensen bereikt die ook in dit onderwerp geïnteresseerd zijn. Door dat ze prijzen van micro-influencers lager liggen dan die van influencers met een grotere volgersgroep, kan een bedrijf er vaak meerdere inhuren, wat zorgt voor zowel een groter vertrouwensgevoel en voor een groter bereik. Ook komt het bij micro-influencers vaker voor dat ze echt passie hebben voor het product en daardoor enthousiaster zijn in het promoten. Daarnaast zijn de meeste micro-influencers, in tegenstelling tot reguliere influencers, niet afhankelijk van hun influencer inkomen, wat betekent dat ze over het algemeen alleen opdrachten aannemen van merken en bedrijven waar ze ook echt achter staan.