Gepubliceerd op 28-09-2018

Community management

betekenis & definitie

Community management is het faciliteren van communicatie in een gemeenschap.

Community management is onder te verdelen in 2 delen, namelijk strategisch community management en operationeel community management, die elkaar in die volgorde opvolgen. Bij strategisch community management gaat het voornamelijk om vragen als ‘Wat is het doel?’ ‘Met wie willen we praten en wat hopen we daarmee te bereiken?’ ‘Wat is het gewenste succes en hoe meten we dit?’ Daarnaast is het belangrijk om goed na te denken over het zelf opbouwen van een nieuwe community of het werken op een al bestaande community. Binnen strategisch community management zijn 2 onderdelen te onderscheiden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De content strategie, waarbij vooral nagedacht wordt over wat er gepost wordt en waarom het interessant zou zijn voor de doelgroep. Daarnaast is er ook nog de activatie strategie, waarbij het trekken van bezoekers naar de community en het binden van deze bezoekers centraal staat. Na dit proces komt operationeel community management aan bod. Dit is het daadwerkelijk uitvoeren van de bedachte strategie. In dit stadium wordt de bedachte strategie vrijwel altijd bijgestuurd aan de hand van nieuwe informatie.