Barcelona Principles wat is de betekenis & definitie

De Barcelona Principles zijn zeven richtlijnen voor het meten van de effectiviteit van PR. Deze richtlijnen zijn opgesteld om de noodzaak van kwalitatieve effectmeting in PR te benadrukken, de advertentiewaarde als metric te beperken en de waarde van social media in het communicatievak te erkennen.

De Barcelona Principles zijn in 2010 samengesteld tijdens een bijeenkomst belegd door AMEC (International Association for Measurement and Evaluation of Communication) in Barcelona. Na de update in 2015 bestaan de Barcelona Principles uit de volgende 7 richtlijnen.
1. Het stellen en meten van doelen is fundamenteel voor communicatie en public relations.
2. Het is aan te raden om de uitkomsten van communicatie te meten in plaats van alleen de opbrengsten.
3. Het effect op bedrijfsprestaties kan en moet gemeten worden waar mogelijk.
4. Voor metingen en evaluatie zijn zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksmethoden nodig.
5. Advertentiewaarden zijn niet de waarde van communicatie.
6. Social media kan en moet consistent met andere kanalen gemeten worden.
7. Metingen en evaluatie moeten transparant, consistent en valide zijn.