AIDA-model betekenis & definitie

Het AIDA-model is een marketingmodel met 4 stappen die nodig zijn voor een succesvolle reclame campagne. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het is een stapsgewijs model, waarbij de stappen in de volgorde doorlopen moeten worden om succesvol te kunnen zijn.

Attention: Als eerste moet de aandacht van de consument getrokken worden. De reclame moet opvallend genoeg zijn om de aandacht te trekken en die heel even vast te kunnen houden. Dit wordt vaak gedaan door typografie, kleur of geluid (Voor tv/radio spotjes). Deze stap wordt ook soms Awareness genoemd.
Interest: Daarna moet de belangstelling in het product opgewekt worden. Door bijvoorbeeld een kwaliteitsgarantie te geven of een aantrekkelijk aanbod te doen wordt de consument gewezen op de positieve kanten van de eventuele aankoop.
Desire: Vervolgens moet de belangstelling in een verlangen of voorkeur voor dit product omgezet worden. Reclames zijn er vaak op gericht om de consument ervan te overtuigen dat het product waardevol is voor hen.
Action: Als laatste moet de consument overtuigd worden om actie te ondernemen, oftewel: het product kopen. Hiervoor moet er gelegenheid zijn om de deze actie te ondernemen. Door de verkopende winkels of een locatie in de reclame te plaatsen om de consument te informeren waar dit product verkrijgbaar is bijvoorbeeld. Of door erop te vermelden hoe lang een actie/aanbieding loopt.

Het AIDA model werd voor het eerst gepubliceerd in 1925, maar zou volgens de auteur zelf al in de 19e eeuw geschreven zijn door een ander. In de loop van der tijd zijn er verschillende uitbreidingen en aanpassingen aan het AIDA-model gedaan. Zo zou D (desire) ook als eerste kunnen komen in sommige gevallen en kan men de C van Conviction toevoegen als 3e letter. Ook wordt de S van satisfaction als mogelijke laatste letter genoemd.