Lanson betekenis & definitie

Een van de oudste champagnemerken (1760), lang ook een van de befaamde namen, is aan het eind van de vorige eeuw langzaam weggekwijnd. Een Lanson was al sinds 1970 niet meer bij Lanson. Het huis is sindsdien talloze keren van eigenaar veranderd en ondertussen ontdaan van zijn eigen wijngaarden - het bezit was ooit een van de mooiste van de Champagne.

In 1991 werd het ingelijfd door de groep Marne et Champagne. Maar met die groep is het 15 jaar later slecht afgelopen. Op het laatst liepen de vaste druivenleveranciers van Lanson zelfs weg, bang dat ze hun geld niet zouden krijgen van het in grote financiële moeilijkheden verkerende moederbedrijf. Lanson kon door een gebrek aan druiven amper meer champagnes produceren. Wat zou er overblijven van de omzet van meer dan 5 miljoen flessen per jaar? Wat zou er overblijven van de roem van de Black Label, de Gold Label Millésimé en de cuvée de prestige, de Noble Cuvée Millésimé? In maart 2006 zijn Lanson (in Reims) en Besserat de Bellefon (in Épernay) uiteindelijk gekocht, inclusief een grote schuldenlast, door Boizel Chanoine Champagne van de groep Bruno Paillard-Philippe Baijot. De laatste, Philippe Baijot, is nu de PDG van Lanson International.

Een van de eerste dingen die, na de overname, ter hand is genomen is de buitenkant. Behalve van het vlaggenschip van het huis, de Noble Cuvée, is de uitmonstering van het assortiment grondig herzien. En de BSA van het huis, de Black Label, en de rosé zijn nu ook in flesjes van 20 cl verkrijgbaar. Dit in de veronderstelling dat daarmee de drempel voor champagne lager wordt. Een ooit beroemd merk bestaat dus nog en vecht zich tcuvée de prestige, de Noble Cuvée Millésimé? In maart 2006 zijn Lanson (in Reims) en Besserat de Bellefon (in Épernay) uiteindelijk gekocht, inclusief een grote schuldenlast, door Boizel Chanoine Champagne van de groep Bruno Paillard-Philippe Baijot. De laatste, Philippe Baijot, is nu de PDG van Lanson International.

Een van de eerste dingen die, na de overname, ter hand is genomen is de buitenkant. Behalve van het vlaggenschip van het huis, de Noble Cuvée, is de uitmonstering van het assortiment grondig herzien. En de BSA van het huis, de Black Label, en de rosé zijn nu ook in flesjes van 20 cl verkrijgbaar. Dit in de veronderstelling dat daarmee de drempel voor champagne lager wordt. Een ooit beroemd merk bestaat dus nog en vecht zich terug in de markt.

Gepubliceerd op 07-06-2017