Gepubliceerd op 30-12-2016

Profielen (onderwijs)

betekenis & definitie

Een profiel is een onderwijsprogramma in de bovenbouw van het hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo) en het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo) dat een relatief vaststaand vakkenpakket voor het eindexamen heeft. Elk profiel bereidt leerlingen voor op bepaalde studierichtingen in het hoger onderwijs Toelichting Vanaf het schooljaar 1998/’99 zijn er in de hogere leerjaren van het havo en vwo een aantal zaken veranderd.

Een belangrijk onderdeel van de wijzigingen is de invoering van de zogenaamde profielen, waardoor de vrije keuze van examenvakken grotendeels kwam te vervallen. Vanaf 1998/’99 kunnen leerlingen in de leerjaren 4 en 5 van het havo en de leerjaren 4, 5 en 6 van het vwo kiezen uit de profielen -natuur en techniek; -natuur en gezondheid; -economie en maatschappij; -cultuur en maatschappij. Elk profiel heeft een zelfde gemeenschappelijk deel. Daarnaast is er een profielspecifiek deel met verplichte en niet-verplichte vakken die invulling geven aan het gekozen profiel. Ten slotte is er een vrije ruimte. Daarin kunnen leerlingen bijvoorbeeld vakken volgen uit een ander profiel.

Dat vergroot hun mogelijkheden om door te stromen naar het hoger onderwijs. Leerlingen kunnen met de keuze in hun vrije ruimte zelfs twee profielen combineren, bijvoorbeeld ‘natuur en techniek’ en ‘natuur en gezondheid’ of ‘economie en maatschappij’ en ‘cultuur en maatschappij’.