Carlo Kool

Student Small Business & Retail Mangement

Gepubliceerd op 23-12-2017

Location Based Marketing (LBM)

betekenis & definitie

Location Based Marketing (LBM) omvat alle vormen van marketing die gebruik maken van de fysieke locatie van een individu. Aan de hand van de locatie wordt er contact gelegd met het individu om van hem een klant te maken.

Om Location Based Marketing in te kunnen zetten is een mobiel apparaat met internetverbinding, een applicatie om de dienst te kunnen verzorgen en natuurlijk de locatie van het individu nodig. Wanneer het individu een bepaalde mobiele applicatie downloadt, krijgt hij het verzoek om de huidige locatie van het apparaat te gebruiken. Wanneer dit geaccepteerd wordt, is de locatie van het individu via het mobiele apparaat te traceren door middel van WI-FI of GPS signalen.

Er kan op verschillende manieren contact gelegd worden met een individu. Dit kan bijvoorbeeld door een pushbericht, een e-mail of een facebookadvertentie op zijn smartphone. Goede toepassingen van LBM zijn onder andere communicatie met iemand die een bepaald gebied of evenement binnenkomt. De boodschap van de berichten is erop gericht om het individu te veranderen in een klant door middel van promoties of aanbiedingen van merken of winkels. Bijvoorbeeld een gratis drankje bij een diner bij een restaurant in de buurt of een kortingsbon wanneer iemand voor de deur van de concurrent staat.

Ondanks dat LBM gemak en interactie mogelijk maakt, brengt deze vorm van marketing ook vraagtekens met zich mee wat betreft privacy. Bij het toestemming geven voor het gebruik maken van de locatie van individuen, zijn zij zich daarbij niet altijd bewust van de reikwijdte van de bevoegdheden. Het is daarom belangrijk om een strategie te bedenken om de balans te kunnen vinden in custom-made marketing en het niet afschrikken van je doelgroep met té gepersonaliseerde informatie.